Maszyny rolnicze

Jak najlepiej zadbać o stan przyczepy rolniczej?

Transport w gospodarstwie pełni ważną rolę – umożliwia przemieszczanie płodów rolnych na duże odległości. Pozwala zbierać uprawy z pola i dostarczać je do miejsca skupu. Aby procesy logistyczne w rolnictwie przebiegały sprawnie, niezbędny jest odpowiedni sprzęt i podstawa w postaci profesjonalnej przyczepy. Intensywna eksploatacja sprawia, że często trzeba gruntownie naprawiać maszyny i remontować wysłużone podzespoły. W jaki sposób można lepiej przygotować przyczepę do remontu? 

Stara czy nowa – oto jest pytanie! 

Rolnicy często zastanawiają się, czy warto remontować starą przyczepę, czy lepiej będzie kupić nowy model. Jest to duży koszt, ponieważ ceny zaczynają się od kilkudziesięciu tysięcy złotych. Często lepiej jest wykonać gruntowną odbudowę, która pochłonie znacznie mniej pieniędzy. Czasem wystarczy naprawić same burty do przyczepki, żeby odczuć różnicę w funkcjonowaniu sprzętu. W przypadku poważniejszych napraw warto najpierw sprawdzić stan techniczny przyczepy, a przede wszystkim: 

  • sprawdzić, jak wygląda rama – to ona decyduje o możliwości remontu. Okazuje się, że nawet po kilkudziesięciu latach pracy podwozia są w pełni sprawne, 
  • określić rodzaj przyczepy – w wywrotce wyładunek realizuje się na boki. W przypadku sztywnej ramy jest inna konstrukcja i inne elementy będą podlegały wymianie, 
  • warto się przyjrzeć resorom – w przypadku starszych modeli montowano resory piórowe, które zawsze można wymienić na nowe. 

W przypadku konieczności wymiany części do maszyn rolniczych należy przyjrzeć się ofercie części zamiennych. Czasem można znaleźć naprawdę niezłe upusty w internetowych sklepach rolniczych

Sposoby na uszczelnienie przyczepy 

W większości przypadków nie trzeba remontować całej maszyny i wymieniać burty do przyczepki. Wystarczy lokalizacja wrażliwych miejsc – z reguły będą to miejsca łączenia pomiędzy podłogą i burtami oraz same burty. Po znalezieniu dziur uszczelnienie ich za pomocą różnych sposobów jest już proste: 

  • zastosowanie folii, plandeki lub worków zbożowych, 
  • użycie pianki montażowej, 
  • stosowanie mas uszczelniających na bazie silikonu, 
  • kupno taśmy uszczelniającej lub uszczelek z gumy, 
  • wspawanie dodatkowych elementów z metalu – płaskowników lub prętów. 

Każda z powyższych metod ma wady i zalety. Najbardziej pracochłonne jest spawanie, które jednocześnie przynosi najbardziej trwały efekt. Z kolei pianka może po pewnym czasie się obrywać i zanieczyszczać nasiona. Wybór powinien być podyktowany możliwościami właściciela i jego potrzebami.  

Czym charakteryzują się nowoczesne profile burtowe? 

W ostateczności można zdecydować się na pomoc nowoczesnych firm, które remontują przyczepy. Nawet mając tylko sprawne podwozie można do niego dobrać odpowiednie burty do przyczepki, które mogą zostać przyspawane. Obecnie stosowane technologie odznaczają się kilkoma zaletami: 

  • profile są spawane laserowo, 
  • zapewniają zabezpieczenia antykorozyjne, 
  • spawana powierzchnia jest hermetyczna, dzięki użyciu techniki ciągłego spawu. 
Pokaż więcej

Powiązane artykuły

Back to top button
Close
Close