Kombajny Bizon – niezawodne, polskie maszyny rolnicze
Po polskich polach współcześnie porusza się wiele kombajnów zbożowych, aczkolwiek jednym z najpopularniejszych jest w dalszym ciągu niezawodny Bizon. Kombajn ten produkowany był kiedyś przez Fabrykę Maszyn Żniwnych w Płocku. Dziś jest prawdziwą klasyką polskich maszyn, które są dalej używane i doceniane przez rolników z całego kraju. Pierwszy egzemplarz był długo przechowywany przez producenta, został on zezłomowany przez nowego właściciela, kiedy przejął on fabrykę. W 2004 roku zakończono już produkcję Bizonów, gdyż maszyny te zostały wyparte rynku przez kombajny o nowocześniejszej konstrukcji. W 2006 roku produkowany przez firmę New Holland kombajn TC3040 zyskał nazwę Bizon.
Spis treści
Początki kombajnu Bizon
Na początku Fabryka Maszyn Żniwnych znajdująca się w Płocku produkowała Vistule, które odznaczały się bardzo przestarzałą konstrukcją w tamtych czasach. Maszyny te nie cieszyły się zbyt dużym zainteresowaniem, przez co firma chciała opracować kolejny projekt kombajnu, który mógłby skutecznie konkurować z maszynami zagranicznymi. W ten sposób w 1968 roku powstały pierwsze prototypy Bizona opierającego się na niemieckim kombajnie Fahr. Kombajn Bizon został uznany za świetny sprzęt i zaczęto jego produkcję w 1970 roku. Zyskał on ogromną sławę i uznanie rolników. Wybierali go nie tylko Polscy rolnicy, ale także zagraniczni. Stał się on wówczas konkurencją dla zachodnich kombajnów podobnej klasy. Kombajn Bizon Z056 Super można do dzisiaj obserwować podczas żniw na polach w naszym kraju.
Najpopularniejszy kombajn Bizon Z058 Rekord
Do najpopularniejszych modeli tej marki zalicza się kombajn Bizon Z058 Rekord. Jego produkcja rozpoczęła się w 1980 roku i trwała aż do 2004 roku. W tym właśnie czasie ulepszano kombajn, aczkolwiek pozostawiono jego konstrukcję bez zmian. W tamtych czasach oferta firmy proponowała dwa modele, a więc kombajn Bizon Z056 oraz Bizon Z060/Z061 Gigant. Pierwsze egzemplarze przedseryjnie bazowały na podwoziu Supra i stanowiły źródło eksportu, przede wszystkim na rynki skandynawskie. Rolnikom Rekord kojarzy się zwłaszcza z 6 cylindrowym silnikiem Andoria o mocy 120 KM. Nie każdy zdaje sobie jednak sprawę, iż to nie jedynie diesel, dzięki któremu działa ta maszyna. Na początku produkcji seryjnej motor miał znamionową i maksymalną moc wynoszącą 125 KM, natomiast osiągał ją przy 2300 obr./min. W 1984 roku przez obniżenie nominalnych obrotów do 2200 została ona zmniejszona do 120 KM. W 1996 roku została wykonana modernizacja układu chłodzenia, polegała ona na zainstalowaniu powiększonej chłodnicy i wprowadzeniu napędu osłony rotacyjnej przez pasek klinowy, jej lepsze zlokalizowanie i powiększenie średnicy. Dzięki temu nie dochodziło do przegrzewania się motoru, na które skarżyło się wielu właścicieli tych maszyn. Zmiana ta okazała się dużym przełomem.
Koniec kombajnu Bizon
Poprzez zmiany ustrojowe nastąpił upadek firmy. Do Polski dotarło z Zachodu wiele nowocześniejszych i bardziej wydajnych konstrukcji. Pomimo tego, że wielu rolników sięgało po zagraniczne sprzęty będące o wiele bardziej nowoczesne, to jednak Bizony wcale nie zniknęły z Polskich pól. W dalszym ciągu można spotkać te maszyny, które są doceniane za swoją niezawodność, pomimo wieku. Wiele osób czuje do nich sentyment i decyduje się w dalszym ciągu na korzystanie z kombajnów Bizon. Dla firmy niekorzystna okazała się również likwidacja Państwowych Gospodarstw Rolnych, które należały do jednych z głównych odbiorców tych legendarnych już kombajnów. Fabryka Maszyn Żniwnych została wykupiona przez firmę Case New Holland. Ciosem dla firmy była też likwidacja Państwowych Gospodarstw Rolnych, które były jednym z głównych odbiorców tych legendarnych kombajnów. Tak Fabryka Maszyn Żniwnych została kupiona przez firmę Case New Holland, która wróciła do nazwy Bizon, w jednym ze swoich modeli.